‘Wacana Pencerahan Bersama Dr Tariq Ramadan : Islam dan Reformasi Pemikiran ummah’,membawa saya kepada fahaman tuntutan rasululah bulan ramaddan sebagi bulan perjuangan
Siapakah Tariq Ramaddan yang telah dijemput akhir syaban oleh DSAI dengan keunikan anjurannya yang tepat pada masanya , relevennya dan pencerahan minda anak anak muda, reformist dan ahli parti menjelang Puasa esuk
He is Tariq Ramadan is Professor of Contemporary Islamic Studies at the Oxford University(Oriental Institute, St Antony’s College) and also teaches at the Oxford Faculty of Theology. He is Visiting Professor at the Faculty of Islamic Studies, (Qatar), Senior Research Fellow atDoshisha University (Kyoto, Japan) and Director of the Research Centre of Islamic Legislation and Ethics (CILE) (Doha, Qatar).
tapi itu bukan jawapan nya
Jawapannya : Ianya satu pencerahan bukan sekadar mendengar , meamati dan memahami tetapi yang harus meyedari realiti ulasan beliau apabila menghadapi Bulan Ramaddan merenung exteremism dan semarakan salafi politik , melihat kepentingan keperluan asas yang boleh mengugut idelisma politik dan menyedari sekularisma secara asal usulnyayang perlu direform dan di laksanakan penyesuiaan nya dimasakini dan melabelkan the Malaysian Trend
Kata kata beliau yang tersohor
“In Ramadan, you should eat less and think more.”
“No one must ever let power or social, economic, or political interest turn him or her away from other human beings, from the attention they deserve and the respect they are entitled to. nothing must ever lead to a person to compromise this principle or faith in favor of a political strategy aimed at saving or protecting a community from some peril. The freely offered, sincere heart of a poor, powerless individual is worth a thousand times more in the sight of God than the assiduously courted, self-interested heart of a rich one.”
― Tariq Ramadan, The Messenger
Wacana bermula dengan DSAI sendiri memohon maaf akan tidak kehadiran kalifah pimpinan tengahnya Yang perlu menentukan keujudan bulan di cekerawala dan tugas yang tidak dapat didelgasikan ekoran dari protokol atau trauma ancaman salafi
Persoalan
penting dan message penting pada malam itu sudah tentunya tidak akan
dapat disampaikan melalui wakilnya yang sama keturunan falsafah
kemerdekaan hebat - the wealth is enough to feed everyone needs but not
everyone greed " walaupun cuba diterjemahkan
Persoalannya " Is your needs to me are greed , and are my needs to you are my greed " .Falsafah melayu Kritikal
Berlapar lah kamu supaya kamu menyedari apa itu penidasan kamu kepada bangsa dan rakyat kamu sendiri semoga sebutir kurma pada fakir adalah permata juga nilainya pada kamu - Falsafah melayu Kritikal
Adakah Surat tawaran kerja kerja memotong rumput membolehkan keuntungan RM 500.00 sebulan ditakrifkan Kronism atau satu Takrifan " Penyalahgunaan Kuasa " atau di chop sebagai Pejuang Kontrek Parti
Ianya penting dalam perjuangan kita namun sensitivitinya boleh mengakibat kemudaratan apabila bicara di medan alam maya
So kita lupakan seketika oleh kerana berlapar di bulan puasa dapat berikan pentunjjuk kelaparan soldadu kita di arena
But it is clear his stand is
“No
one must ever let power or social, economic, or political interest turn
him or her away from other human beings, from the attention they
deserve and the respect they are entitled to. nothing must ever lead to a
person to compromise this principle or faith in favor of a political
strategy aimed at saving or protecting a community from some peril. The
freely offered, sincere heart of a poor, powerless individual is worth a
thousand times more in the sight of God than the assiduously courted,
self-interested heart of a rich one.”
― Tariq Ramadan, The Messenger
Perkara yang penting beliau bawa ialah Critical Loyalty satu prinsip yang akan disalah interpretasi oleh masternya dan juga boleh dianggap anti establishment atau the rebelious one . ia nya satu perkara subjektif dan amat kabur warna perbezaannya
Teguran boleh menjadi lawan mengakibat perpecahan , cadangan boleh menjadi gunting dalam lipatan , Dasar boleh diubah , fahaman boleh bertukar tetapi menghalalkan cara kepada individu yang berbudi kepada yang empunya kuasa dari parti ditafsirkan kroni menjadikan kita hamba pada penentu diri dari ideologi memungkin Ahli parti bercakaran sendiri dan kehilangan kredibiliti dan kompetensi
Lihat saja dasar dicabuli keputusan dicemari banyak dipancung diadili tanpa dibela diri jika bersuara diklasifikasi haluan kiri
falsafah beliau dalam Culture dan islam ,jelas diterjemahkan apa yang awak fikir sebagai seorang islam dan apa yang termaktud dalam amalan sebenar Islam ada perbedaan . Ini mesti di definasi dengan Jelas tapi ulasan beliau yang menyatakan There is no religion without culture , there is no culture without religion but culture is not religion , and try to be what u r the Malaysian Muslim not the kopiah look will make u more muslim dan the other muslim
The quostion of how does we the Malay islamic leader recocile the existense of a secular practise which tolerated multiple religous trying to claim we are the supreme and final authority
Ancaman "Ramadan," Fourest writes, "is indeed a reformist, but a Salafist reformist (the word salaf in Arabic means ‘our pious ancestors'.) The term ‘reform' indicates [Ramadan's] willingness to renew our understanding of Islam, but the adjective ‘Salafist' reveals in which direction this reinterpretation is to take us – namely backwards ... [Ramadan] considers the precepts formulated in the seventh century, in a specific historical context, to be ‘in essence eternal truths' ... a way of refusing to modernise or rethink principles that date from the seventh century."
"Di dalam iman tidak ada tempat untuk berputus asa."
— Mahatma Gandhi
Namun tindakan pihak yang boleh dianggap satu pegerakan Salafiyyah or Salafism, amat bahaya mengancam cita cita perubahan dan reform bila menjurus kepada Unity dan asas fitnah rekarasa kekufuran
Jati cuba adakah ada yang meyusul juga
Topik lain agak memebingungkan saya juga pejuang keturunan Siak yang tersohor sebelum datangnya Belanda
Walaubagaimanapun saya perlu mendapat senaskah bukunya radical reform : islam ethics and liberation agar saya memahami betul dan dapat menyanggah keujudan terma Liberal Muslim atau pluralisma dalam kamus Dewan kita
Selamat berpuasa
Tiada ulasan:
Catat Ulasan