Ahad, 19 Mei 2013

SELANGOR KU OH SELANGOR KU

Apakah yang sebenar berlaku banyak yang tidak faham , tidak lengkap maklumat untuk membuat kesimpulan namun apa yang dilihat ialah ditakrifkan " Gila Kuasa " & " Tamak Jawatan " kenapa jadi begini kenapa umumnya tafsiran ahli ahli parti PKR melihat perebutan Jawatan dari dua kem iaitu Kem AZMIN dan Kem TS Khalid ( diandaikan kem Presiden ) benarkah adanya kem ini yang  diujudkan oleh pemimpin ini

Jawapannya Tidak dan Tiada : Sebenar ini lah setimen yang dimainkan oleh ahli Parti yang mengklafikasikan individu dalam parti  Orang Boss , Orang Azmin Orang khalid , Nepotisma Kroni semuanya bukan datang dari Pemimpin tetapi banyak datang dari Pengikut pengikut dan ahli parti yang mahu diri dia ditafsirkan sebagai orang sianu dan sianu  .Pada hakikatnya dan sebenarnya  realiti ini tidak ujud dengan jelas dan menjadi mainan politikus peringkat cabang yang tiada kekuatan diri. Inilah lanskap politik PKR yang amat membimbangkan yang dibawa oleh kumpulan haprak tetapi apa yang jelas cabang yang  tak cukup korum ahlijawatankuasanya yang tak pernah buat program parti semenjak pemilihan 2010 , tak pernah hadir sessi sessi pemahaman proses pilihanraya anjuran JPRN  dapat jadi calon kan pelik tu . Tetapi ada yang menang pulak tu jadi macam mana nak buat kesimpulan

Saya terlibat dalam Organisasi jentera dan Jawtankuasa yang diujudkan oleh Parti di Negeri Selangor . Jelas apa yang saya lihat banyak ruang untuk dimajukan dan banyak " Perubahan " boleh dilaksanakan dalam menentukan tahap mutu Governence yang tinggi , bercakap secara umum memang mudah tambah mengkritik lagi mudah tetapi melaksanakan aktivirti dan program negeri membawa kepada output  high Impak dan menepati sasaran  kumpulan massa  bukan satu perkara mudah .

Apakah hakikat sebenarnya Pengurusan Negeri , Hakikat sebenarnya ialah Kurang pengalaman dan tahap pemahaman yang rendah keatas keadah , methodolgi pengurusan .yang tidak faham bahwa Pentadibiran dan pengurusan Negeri tertakluk kepada Akta, undang undang kecil , Arahan Perbendaharaan , General Orders surat pekililing , arahan arahan ketua Jabatan dan dasar Negara.

Apa yang jelas ialah kita kena Ubah jika kita tidak mahu Ubah kita kena banyakkan latihan, penyelidikan dan pemahaman

Atau perlukan khidmat yang berpengalaman tetapi kalau nak kata pengalaman politik Setiausaha Agung saya kenal dia dari 1995 lagi semasa saya Penjawat awam di Kem belia dan Sukan , Saya rasa  banyak pengalaman beliau , Dato Chua pula saya semasa UMNO baru di Johor tahun 1990 pada ketika itu dia ditakrifkan Senior dalam politik , dua dua kalah dalam pilihanraya kena Tipu sah tetapi dengan pengalaman kena tipu juga . jadi macammana kesimpulan postmortem.

Exco Selangor yang lepas saya tidak mahu komen PAS dan DAP tetapi kita lihat pada PKR yang saya kenali sejauh mana pengalaman dan resume mereka melainkan menteri besar saya rasa tidak seorang pun mempunyai Pengalaman pengurusan Organisasi yang melebehi 300 kakitangan . Mereka ini membuat keputusan . Sejauh mana mereka memahami jenis organasasi Sektor Awam .

Agensi mana terletak takrifnya jabatan Perseketuan., Jabatan Negeri ,Kuasa tempatan , Badan berkanun , GLC , apakah Pusat Tanggungjawab , apakah warant holder apakah pusat kos adayang pernah saya tanya apakah sistem perakuana Negeri , simple Answer " Modified Cash Accounting " itu pun tak boleh jawab Ini kan nak Tanya Akaun Amanah , Akaun Hasil dan takrif kumpulan wang disatukan  Ini bukan mengkriti tetapi sekadar memberi maklum yang apa yang saya hujahkan ini adalah benar

Ahli Majlis lagi lah gelak dilihatnya sebutharga dan tender dan pembelian terus pun tak faham . sistem procurement dan peraturan lagi lah tak faham , selalu nya saya bertanya banyak ahli Majlis awak duduk Jaeatankuasa pembuka Sebutharga ada yang jawab ya lepas itu saya tanya berapa orang ahli dia jawab lima Ha ha ha kan benggong dan nampak sangat tak tahu Itu lah hakikatnya dan 5 tahun ini tak diubah

Tetapi semua ini tak penting yang penting AMANAH di MPKJ kita tahu siapa tak amanah siapa kejar projek siapa kaki mark up tetapi biasalah kita berpesatuan ada torensi bukan kita bersekutu dengannya tetapi ada keadah lain bukan main pancung dan jatuhkan kawan dengan kuasa yang ada bincang kita manusia dan amalkan politik jujur , yang buat keputusan janganlah dengar  cakap cakap belakang adakan prosidur pelantikan yang telus kena pergi latihan method of interviewing , selection of personal human resources. knowledge penting tetapi bila kita bercakap Paradox Teori , Johari window Teory X & Y , Jadi Pengarah beb  .tetapi tak faham apa lagi kalau cakap Brain Storming capacity building hancur habis tu tak ada modal pancung orang ada lebih sikit macam kita nak lawan dia tempat calon 

  Tetapi kadang kadang susah juga ada mangkuk ayun yang dah tahu akan gugur lebih setahun dah tahu boss tak layan , tak mahu hadir program nya tetapi masih hantar surat saya mencalonkan diri saya . tetapi semenjak 2004 memang dah faham perangai nya tak tahu malu . mengambil kesempatan dan belakang tikam punya . Semua Ahli Parti PKR hulu langat tahu yang gua kena main bukan sekali tetapi gua kira 3 kali . 

Mat melayu Hulu Langat yang ahli parti semenjak 2004 pun sama pantang nampak gua kat Selangor bisik kata busuk kat ahli Parti lain mulut boleh tahan gua tahu tunggu dan sabar kalau diorang tu orang Islam lambat laun akan minta maaf buat fitnah. Yang penting biar dia orang bersifat biawak jangan kita ikut 
Kata orang itulah politik ! Ya ke Politik tak semesti buat fitnah , tikam orang keluar kata kata dusta , Kata tak bantu Parti , Kata tak tolong Parti bagi arahan YDP jangan layan orang parti di peringkat majlis tempatan . Urusan kerajaan negeri bukan urusan parti , Bendera parti tak boleh ada masa Urusan Resmi , Ha ha Masallahnya tarbiah lah dulu panggil semua AJK Cabang bagi Taklimat why who what do and don'ts . 

Pemimpin negeri datang berbuka di Masjid Kajang Tak kan lah AJK parti tak dijemput setakat bersama sama meraikan pemimpin bersama rakyat , Apa alasan pinggir , saya pun jadi binggung . Sebagai tetamu apa lah salahnya. Bila diatas dah buat begitu ADUN & Penyelaras DUN naik Tochang lah Saya khidmat untuk kerajaan negeri  bukan Parti . Jadi Confused ahli ahli parti , siap bertanya mana mari ini orang kerajaan . Program nak claim boleh tapi tiada logo Parti Apa punya dasar macam rakyat ni bodoh sangat tak tahu nak beza apa Parti apa Kerajaan apa  kalau lantikan JPA kita fahamlah ini lantikan Politik boleh jadi macam tu . sekarang bila orang pertikai pelantikan dah marah pulak dah tak jadi calon nak bakar bendera parti, beli bendera bukan duit jual meja dari rakyat ke , apa dah jadi ni mana AMANAH nya .

Ini lah yang dikatakan kematangan Politik rata rata Ahli PKR baru bermain politik banyak yang tak faham selok beloknya 
Sebenar dah jauh tersasar dari Topik , yang saya nak tulis ialah prestasi petadbiran Selangor dari kaca mata Rakyat

Tiada ulasan: