PILIHAN RAYA UMUM (DUN) KAJANG,
SELANGOR
Sejauh mana kekuatan DAP di kajang mengikut sejarah Pengundi moderate hakkah Sungei Chuah Tidak pernah menerima DAP mahu pun Pembinaan Funeral parlour di Sungei Chuah , |
Persempadanan
semula dan kesannya
Persempadanan semula bahagian pilihan raya 2003 di kawasan DUN Kajang memberi implikasi
kepada
6 aspek,
1. pertambahan dan pengurangan (perubahan) bilangan pemilih kawasan DUN
2. perubahan bilangan pemilih mengikut kaum
3. segi pertambahan
kerusi
DUN/konstituensi
4. kesan persempadanan ini kepada
keputusan pilihan raya iaitu kebolehan parti-parti
5. kesan yang jelas terhadap keputusan
PRU 2004 iaitu memberi kelebihan kepada BN
6. PRU 2008 adalah sebaliknya.
a) Perubahan Bilangan Pemilih Secara Keseluruhan
DUN Kajang
1995, 26,876 orang
2003 26,984 orang
meningkat seramai 108
DUN Kajang telah dimasukkan 5 daerah mengundi dari DUN Balakong iaitu Sungai Chua 1-5
yang mempunyai bilangan pemilih seramai 9919 orang bagi
menampung kekurangan pemilih di DUN Kajang dapat ditampung dengan kemasukan daerah-daerah mengundi Sungai Chua 1-6 (6 daerah mengundi). Tetapi corak mengundi DUN akan berubah
b)
Perubahan Bilangan Pemilih Mengikut Kaum
segi kaum di DUN Kajang
1995, bilangan pemilih Melayu 14,689 selepas persempadanan,
2004 bilangan pemilih Melayu
di DUN ini
telah berkurangan
sebanyak 2841
orang iaitu kepada 11,848 orang pemilih sahaja . Kerana
PAS menang Tahun 1999. Dan pegurangan ini perlu dibuat bagi Memenangkan BN (
MCA)
Bagi bilangan pemilih Cina pula didapati bahawa pada
9Februari 1995, bilangan pemilih etnik ini ialah 8613 orang
2 Mac 2004 pula bilangan pemilih etnik ini ialah 12,763 orang
peningkatan yang amat drastik iaitu sebanyak 4150 orang bilangan pemilih.
Bagi pemilih etnik India pula pada 9 Februari 1995,
bilangannya ialah 3574
2 Mac 2004 bilangan pemilih ini telah berkurangan sebanyak 1365 orang
iaitu kepada 2209 orang.
, persempadanan bahagian pilihan raya 2003 (berbanding Pilihan Raya Umum/PRU 1999) telah menyebabkan berlakunya pengurangan bilangan etnik Melayu dan India di DUN Kajang tetapi
berlaku peningkatan
bilangan
pemilih etnik Cina yang
amat drastik
Pengurangan pemilih Melayu di
DUN Kajang
selepas persempadanan semula 2003
menyebabkan DUN Kajang menjadi DUN yang mempunyai komposisi etnik campuran yang dilihat
sebagai
usaha
pengukuhan geopolitik
BN yang mempunyai
kekuatan
di
kawasan
campuran Justeru, persempadanan semula 2003
telah mempengaruhi
komposisi etnik di DUN Kajang iaitu berlakunya peningkatan
pemilih etnik Cina yang pada
ketika itu (1999 dan 2004)
memberi kelebihan kepada BN Sekarang
anda kena faham kenapa Kongress 2004 Keadilan diadakan ditokong Cina Ipoh .
Perbandingan
peratusan pemilih berdasarkan
kepada etnik mengikut
tahun
Pilihan
Raya
Umum di DUN
Kajang
Tahun/Etnik
|
Melayu
|
Cina
|
India
|
Lain-lain
|
Jumlah
|
1995
|
54.7%
|
32.1%
|
13.3%
|
0.0%
|
100%
|
1999
|
57.4%
|
35.3%
|
7.1%
|
0.2%
|
100%
|
2004
|
43.9%
|
47.5%
|
8.0%
|
0.6%
|
100%
|
2008
|
46.6%
|
44.1%
|
8.7%
|
0.6%
|
100%
|
Sumber: Buku Laporan Statistik Kaum, Daftar Pemilih Pilihan
c)
Perubahan Kedudukan dan pertambahan serta
pengurangan Daerah Mengundi
Persempadanan baru kawasan pilihan raya 2003 telah menyebabkan kedudukan daerah-daerah mengundi dalam DUN Kajang berubah. Perubahan daerah-daerah mengundi dalam DUN Kajang
menyebabkan kawasannya telah dibahagi kepada dua bahagian DUN iaitu DUN Kajang
dan
sebahagiannya lagi menjadi kawasan DUN Bangi. kawasan
DUN
Kajang dan digunapakai dalam PRU 2004 ialah
Cheras Utara,
Sungai Sekamat,
Saujana Impian (pecahan daerah mengundi Taman Mesra),
Taman
Mesra,
Sungai Kantan,
Taman Kajang Baharu,
Sungai Chua 1, 2, 3,
4 dan 5 ( berasal daripada DUN Balakong), Serdang,
Ingat ini tidak termasuk kemasukan pengundi
Melayu Simpang balak dan Sungei Balak yang dimasukkan ke Balakong senagai wasted
Vote
d)
Pertambahan Kerusi DUN/Konstituensi
Dalam
membuat kajian persempadanan, terdapat beberapa peraturan yang perlu
diikuti dan dititikberatkan oleh SPR antaranya ialah tempoh sesuatu kajian itu perlu dilakukan; penentua
kawasan luar bandar; dan keadaan masyarakat. Kesemua
peraturan ini amat perlu dititikberatkan kerana ia akan memastikan
sesuatu pilihan raya itu berjalan dengan
adil atau
tidak.
Dilihat dapat mengukuhkan geopolitik orang
Melayu kerana sebelum ini (1982-1995) DUN Kajang diwakili oleh wakil rakyat yang berbangsa Cina. Kewujudan kerusi
DUN
baru (Bangi) ini juga dapat membawa suara politik orang Melayu dalam persidangan
Dewan Undangan Negeri Selangor adakah itu sebenarnya atau disebabkan
kehilangan DUN Kajang kepada PAS sebanyak 37 undi Kesan Reformasi .
e)
Perubahan Kedudukan dalam Kawasan Parlimen
DUN Bangi yang
sebahagian
besarnya berasal daripada DUN Kajang, telah dipindahkan ke dalam kawasan Parlimen Serdang yang mengandungi DUN Balakong dan DUN Seri Kembangan. DUN Puchong yang asalnya dalam
kawasan Parlimen
Serdang
dinaiktaraf menjadi kawasan Parlimen
baru iaitu Parlimen
Puchong
yang mengandungi DUN Seri Serdang
dan
DUN Kinrara. Kemasukan DUN Bangi ke dalam kawasan Parlimen Serdang dapat menyertakan wakil rakyat berbangsa Melayu dalam kawasan Parlimen tersebut kerana sebelum
persempadanan
2003,
3
orang
wakil
rakyat
daripada 4 keseluruhannya iaitu Parlimen Serdang, DUN
Balakong,
Seri Kembangan (kecuali DUN
Puchong yang
diwakili oleh pemimpin berbangsa Melayu, dikeluarkan daripada Parlimen
Serdang) diwakili
oleh pemimpin
yang berbangsa Cina. Kemasukan
DUN Bangi
ke dalam
kawasan Parlimen
Serdang dapat menggantikan DUN Puchong yang
dikeluarkan dari kawasan Parlimen
Serdang dan dijadikan kawasan Parlimen baru iaitu Parlimen
Puchong. Hal demikian dapat mengekalkan kuasa geopolitik orang
Melayu dalam Parlimen Serdang kerana DUN
Puchong yang
diwakili pemimpin Melayu telah dikeluarkan daripada kawasan Parlimen Serdang dan
dinaik taraf sebagai kawasan
Parlimen baru iaitu
Parlimen
Puchong. Itu Alasan nya tetapi Keputusan 2008 didapati sebenarnya “ Wasted Vote
“telah diujudkan di Parlimen Puchong bagi menegkalkan kuasa
f)
Kesan Persempadanan Terhadap Keputusan Pilihan Raya
Jika dilihat kesan persempadanan semula bahagian pilihan
raya 2003 terhadap keputusan pilihan
raya 2004, didapati bahawa
sokongan pengundi terhadap BN telah meningkat antara
PRU
1999 dengan PRU
2004. Jumlah pengundi yang telah mengundi BN
dalam PRU 1999 di DUN Kajang
ialah 10,885 undi manakala dalam PRU 2004 di DUN Kajang bilangan undi yang memilih BN
ialah 11,380 undi iaitu meningkat sebanyak 495 undi.
Bagi parti pembangkang pula pada PRU1999 yang diwakili oleh PAS
telah
mendapat undi
sebanyak 10,922 undi, namun pada
PRU 2004 iaitu parti pembangkang yang
diwakili oleh PKR di DUN ini hanya mendapat 8507 undi sahaja iaitu
berlaku penyusutan undi yang besar iaitu sebanyak 2415 undi. Di DUN Bangi pula pada PRU 2004 telah menyaksikan BN menang besar iaitu dengan undi sebanyak 12,563 undi berbanding PAS yang hanya mendapat 8855 undi sahaja (majoriti kemenangan BN sebanyak 3708 undi)
Hal ini jelas menunjukkan bahawa selepas persempadanan
bahagian pilihan raya bagi DUN Kajang dan DUN Bangi, BN telah menang
besar di mana dalam
pilihan raya ini. Pengundi Melayu (mengikut majoriti etnik bagi kawasan-kawasan Daerah Mengundi) di DUN Kajang
telah memberi undi mereka kepada calon bukan Melayu BN (5520 undi) dan majoriti antara mereka tidak mengundi calon
bukan Melayu daripada parti
pembangkang yang
hanya mendapat 3758 undi.
Hal ini adalah disebabkan oleh mereka menganggap bahawa walaupun calon yang
bertanding
adalah bukan Melayu yang
mewakili BN namun faktor pemimpin utama BN
adalah
daripada parti Melayu UMNO serta semangat permuafakatan antara parti-parti komponen BN dapat menjamin kepentingan orang
Melayu di
kawasan ini.
Bagi DUN
Bangi
pula
didapati kemasukan
daerah-daerah mengundi seperti
Sungai Ramal Luar, Sungai Ramal
Dalam (DUN Balakong) dan Bangi (DUN Beranang) telah
memberikan kelebihan kepada BN (UMNO) untuk menguasai DUN ini. Hal ini demikian kerana
ketiga-tiga kawasan tersebut ialah kawasan yang majoritinya ialah Melayu dan pada tahun PRU
1999 juga kawasan ini merupakan kubu kuat BN yang mana daerah mengundi Sungai Ramal Dalam dan Sungai Ramal Luar
telah menyumbangkan
undi kepada
BN sebanyak
1102
berbanding parti pembangkang
iaitu DAP yang mendapat 963 undi. Pada PRU 2004 iaitu selepas
persempadanan semula bahagian pilihan raya, dua daerah mengundi ini telah memberikan BN
undi sebanyak 1676 undi berbanding
calon PAS
yang
mendapat 1109
undi.
Bagi daerah
mengundi Bangi pula yang
dibawa masuk daripada DUN Beranang pada PRU 1999 BN telah mendapat undi sebanyak 1138 undi berbanding PAS yang hanya mendapat 652 undi sahaja. Dalam
PRU
2004 pula, daerah mengundi ini telah memberikan BN undi sebanyak 1651 undi berbanding PAS yang hanya mendapat 676 undi sahaja (Rujuk Jadual 4). Kewujudan DUN
Bangi ini dapat memberikan kuasa politik/geopolitk kepada orang Melayu di dalam Parlimen Serdang. Justeru, persempadanan semula bahagian pilihan raya DUN Kajang telah memberi
kelebihan kepada
parti
pemerintah
iaitu
BN pada PRU 2004 yang mempunyai
kelebihan/kekuatan di kawasan campuran (DUN Kajang) dan menang (UMNO) di DUN Bangi yang mempunyai pengundi Melayu yang majoritinya menyokong
mereka sekaligus mengiyakan konsep gerrymandering dalam persempadanan semula kawasan pilihan raya tersebut.
Namun demikian, impak gerrymandering tersebut hanya bertahan untuk satu penggal pilihan raya (2004)
kerana
pada
PRU
2008, BN tewas kepada
PKR
(di DUN Kajang) dan PAS (di DUN Bangi) hasil daripada „tsunami politik‟ iaitu peralihan undi (swing vote) yang tinggi oleh pengundi bukan Melayu (Cina
dan India) kepada PKR
dan
PAS. BN tewas di kesemua kawasan daerah mengundi majoriti kaum Cina serta kawasan campuran dengan
majoriti yang besar (Rujuk
Jadual 3 dan 4).
Jadual
3. Perbandingan
keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) 1995-2008 di DUN Kajang antara
BN dengan
Parti-Parti
Pembangkang (PAS dan PKR)
Parti
|
BN
|
PAS(1999)/PKR(2004-2008)
|
||||||
PRU
|
1995
|
1999
|
2004
|
2008
|
1995
|
1999
|
2004
|
2008
|
Daerah
Mengundi dan etnik
|
||||||||
Cheras Utara
(campuran)
|
1038
|
837
|
1520
|
1243
|
405
|
963
|
989
|
1534
|
Sungai
Sekamat
(Melayu)
|
1066
|
917
|
1448
|
1347
|
425
|
1023
|
865
|
1304
|
Saujana
Impian
(campuran)
|
-
|
-
|
256
|
397
|
-
|
-
|
219
|
446
|
Taman Mesra
(campuran)
|
583
|
516
|
932
|
379
|
254
|
645
|
751
|
555
|
Sungai Kantan
(Melayu)
|
820
|
544
|
1364
|
858
|
433
|
933
|
934
|
632
|
Taman Kajang
Baharu (Cina)
|
710
|
601
|
794
|
734
|
270
|
483
|
451
|
1142
|
Kajang (Cina)
|
1169
|
1027
|
807
|
589
|
209
|
457
|
641
|
882
|
Reko
(campuran)
|
1685
|
1617
|
-
|
-
|
388
|
813
|
-
|
-
|
Sungai
Tengkas
(campuran)
|
1671
|
1560
|
-
|
-
|
414
|
995
|
-
|
-
|
Kampung
Baharu (Cina)
|
1316
|
1284
|
-
|
-
|
425
|
620
|
-
|
-
|
Seksyen
3,4&5 BBB (Melayu)
|
974
|
412
|
-
|
-
|
938
|
1097
|
-
|
-
|
Seksyen 1&2
BBB (Melayu)
|
656
|
612
|
-
|
-
|
479
|
1711
|
-
|
-
|
Seksyen 6
BBB (Melayu)
|
944
|
-
|
-
|
-
|
569
|
-
|
-
|
-
|
Sungai Chua 1
(Cina)
|
-
|
-
|
1285
|
832
|
-
|
-
|
1289
|
1789
|
Sungai Chua 2
(Cina)
|
-
|
-
|
1085
|
595
|
-
|
-
|
985
|
1323
|
Sungai Chua 3
(Cina)
|
-
|
-
|
258
|
176
|
-
|
-
|
314
|
411
|
Sungai Chua 4
(Cina)
|
-
|
-
|
319
|
209
|
-
|
-
|
382
|
493
|
Sungai Chua 5
(Cina)
|
-
|
-
|
696
|
459
|
-
|
-
|
667
|
1029
|
Taman Delima
(campuran)
|
-
|
-
|
-
|
441
|
-
|
-
|
-
|
542
|
Kantan Permai
(campuran)
|
-
|
-
|
-
|
577
|
-
|
-
|
-
|
695
|
Bandar Kajang
(campuran)
|
-
|
-
|
-
|
291
|
-
|
-
|
-
|
397
|
Undi Pos
|
319
|
258
|
616
|
834
|
31
|
47
|
20
|
46
|
JUMLAH
|
12,976
|
10,885
|
11,380
|
9952
|
5271
|
10,922
|
8507
|
13,220
|
(Sumber: Diubahsuai daripada Buku Helaian Mata/Score Sheet Keputusan Pilihan Raya Umum
1995-2008 Negeri Selangor)
(Bernombor gelap adalah menang)
Jadual 4. Perbandingan
keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) 2004-2008
di DUN Bangi antara
BN dengan
Parti
Pembangkang
(PAS)
Parti
|
BN
|
PAS
|
||
PRU
|
2004
|
2008
|
2004
|
2008
|
Daerah
Mengundi dan Etnik
|
||||
Sungai Tengkas (campuran)
|
3007
|
-
|
1331
|
-
|
Taman Jasmin (campuran)
|
-
|
406
|
-
|
735
|
Taman
Kajang Utama (Cina)
|
-
|
411
|
-
|
724
|
Taman
Bukit Mewah (Cina)
|
-
|
1489
|
-
|
2155
|
Reko
(campuran)
|
1899
|
-
|
724
|
-
|
Reko
Utara (campuran)
|
-
|
301
|
-
|
500
|
Reko
Selatan (Cina)
|
-
|
652
|
-
|
1166
|
Sungai Ramal Luar (Melayu)
|
1142
|
1079
|
747
|
1055
|
Sungai Ramal Dalam (Melayu)
|
534
|
620
|
362
|
555
|
Seksyen 3,4&5 BBB
(Melayu)
|
1806
|
-
|
1871
|
-
|
Seksyen 3 BBB (Melayu)
|
-
|
422
|
-
|
1034
|
Seksyen 4 BBB (Melayu)
|
-
|
532
|
-
|
1199
|
Seksyen 5 BBB (Melayu)
|
-
|
688
|
-
|
915
|
Seksyen 6 BBB (Melayu)
|
1159
|
988
|
1166
|
1559
|
Seksyen 1&2 BBB
(Melayu)
|
1275
|
-
|
1950
|
-
|
Seksyen 1 BBB (Melayu)
|
-
|
810
|
-
|
1512
|
Seksyen 2 BBB (Melayu)
|
-
|
349
|
-
|
864
|
Bangi (campuran)
|
1651
|
1102
|
676
|
1274
|
Taman
Kajang (Cina)
|
-
|
621
|
-
|
1334
|
Bandar Mahkota (campuran)
|
-
|
167
|
-
|
307
|
UKM (Melayu)
|
-
|
241
|
-
|
274
|
Undi Pos
|
90
|
131
|
28
|
39
|
JUMLAH
|
12,563
|
11,009
|
8855
|
17,201
|
(Sumber: Diubahsuai daripada Buku Helaian Mata/Score Sheet Keputusan Pilihan Raya Umum
2004-2008
Negeri Selangor)
(Bernombor gelap adalah menang)
Justeru, dapatan kajian ini (untuk PRU 2004) selari dengan kajian Lim Hong
Hai (2003); Toh Kin Won (2003); Brown (2005); dan Ong Kian Ming (2005) iaitu persempadanan semula bahagian
pilihan raya oleh pemerintah sepastinya
memberi kelebihan kepada Parti Pemerintah
melalui konsep gerrymandering dengan cara mengubah sempadan
berdasarkan komposisi
etnik dan lokasi geografi (bandar/luar bandar) agar memberi kelebihan kepada Parti Pemerintah untuk
memenangi pilihan raya umum
Namun untuk PRU berikutnya iaitu pada tahun 2008, konsep/kaedah gerrymandering ini tidak
lagi relevan
dalam mempengaruhi keputusan
pilihan raya untuk memihak kepada Parti Pemerintah kerana faktor hempasan „tsunami politik‟ yang dijana oleh faktor isu semasa, faktor ketidaktelusan dan ketidakbolehpercayaan terhadap pemerintah yang sedia ada, faktor ekonomi, faktor perkauman dan faktor setempat telah mendominasi pola dan pilihan politik pengundi,
khususnya etnik Cina dan India yang telah
„menenggelamkan‟ status quo dan hegemoni politik BN yang berteraskan politik pembangunan
dan faktor 3M (Money, Media & Machinery).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan