PILIHAN RAYA UMUM (PRUDI
KAWASAN DEWAN UNDANGAN NEGERI
(DUN) KAJANG, SELANGOR
PENGENALAN
Geografi politik merupakan salah satu aspek kajian geografi manusia
iaitu satu bidang
kajian yang lebih besar, namun di dalamnya terkandung elemen pembeza yang
membuatnya terkhusus
Dewan
Undangan Negeri (DUN) Kajang adalah kawasan yang
dikenalpasti
mendapat kesan efektif pemenrintah pada persempadanan semula
kawasan pilihan raya 2003 terhadap pilihan raya
umum
Persempadanan semula tersebut juga memberi kesan kepada
keputusan pilihan raya umum 2004
di kawasan kajian dengan memberi kelebihan kepada parti peneraju Kerajaan Negeri dan Persekutuan iaitu
Barisan Nasional (BN) namun ia berubah pada Pilihan Raya Umum (PRU)
2008. Justeru, artikel
ini akan mengupas dengan
lebih lanjut impak persempadanan semula bahagian pilihan raya 2003 dan pola pengundian di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang dan Bangi
pada
pilihan raya umum (PRU) 2008.
. Berdasarkan
temubual, pemerhatian
di lapangan
dan kajian kepustakaan
didapati
bahawa persempadanan semula kawasan pilihan raya
2003
menyebabkan berlakunya perubahan bilangan
pemilih secara
keseluruhan, perubahan bilangan pemilih mengikut kaum, perubahan kedudukan
dan
pertambahan serta
pengurangan daerah mengundi, pertambahan kerusi DUN/konstituensi,
perubahan kedudukan DUN
dalam
kawasan Parlimen dan memberi
kesan terhadap keputusan
pilihan raya.
Persempadanan semula menyebabkan DUN Kajang
dibahagikan kepada 2 kawasan
iaitu DUN Kajang
dan
DUN Bangi dan digunapakai dalam Pilihan Raya Umum 2004 dan 2008.
Persempadanan semula tersebut juga memberi kesan kepada
keputusan pilihan raya umum 2004
di kawasan kajian dengan memberi kelebihan kepada parti peneraju Kerajaan Negeri dan Persekutuan iaitu
Barisan Nasional (BN) namun ia berubah pada Pilihan Raya Umum (PRU)
2008. Justeru,
.
Dalam sejarah pilihan raya di Malaysia sebanyak 6 kali proses persempadanan telah dilakukan iaitu pada
tahun 1958, 1966, 1974, 1983, 1992, 2003. Persempadanan kawasan pilihan raya ini amat
penting kerana selain daripada menentukan
kawasan-kawasan yang
perlu ada dalam pilihan raya ia juga
bertujuan untuk memastikan tidak berlakunya ketidakseimbangan dalam sesuatu kawasan dan ini akan menyulitkan pentadbiran kerana setiap hari pertambahan
penduduk akan terus
berlaku terutama
dikawasan bandar akibat daripada proses
migrasi.
memanipulasi kawasan ini telah menyebabkan masalah
dalam
politik setempat tindakan
ini telah menimbulkan
satu konsep iaitu
yang dikenali konsep‘Gerrymandering’.
Konsep
ini ialah satu konsep yang menerangkan tindakan
memanipulasi atau
tindakan secara sengaja pihak yang mempunyai kuasa politik dalam sesuatu wilayah negeri atau tempat dalam penyusunan dan pengaturan semula
kawasan-kawasan pentadbirannya bagi
mempengaruhi keputusan pilihan raya yang akan datang. Tindakan ini adalah
bertujuan untuk mengurangkan undi parti pembangkang
sama ada dalam satu kawasan kecil ataupun kawasan yang berhampiran . Selain itu
tindakan ini akan membolehkan parti
pemerintah mendapat lebih banyak undi dalam pilihan raya berbanding parti pembangkang, walaupun tindakan ini
„illegal‟ tetapi
ia memberi
kelebihan
kepada parti
pemerintah
dalam mengekalkan
kuasa mereka dalam
sesuatu kawasan.
Terdapat tiga teknik
atau cara „gerrymander districts‟
atau cara memanipulasi kawasan
menurut teori ini. Cara pertama yang boleh digunakan iaitu melalui konsep „Excess Vote‟..
Contohnya
Kelantan ialah kawasan yang kuat menyokong pihak PAS oleh itu Kerajaan Pusat akan cuba
menumpukan perhatian kepada negeri Pahang
dan
Terengganu dalam pilihan raya bagi
memastikan kedua-dua negeri ini tidak akan ditawan oleh PAS. Ini bermakna parti kerajaan mengehadkan kuasa pihak pembangkang
keatas negeri Kelantan sahaja.
Cara yang
kedua ialah melalui „Wasted Vote‟ iaitu tindakan bagi mengurangkan pengaruh pihak pembangkang dalam
sesuatu kawasan dan menghalang pihak pembangkang memperolehi undi majoriti sebanyak yang
boleh cara yang
dilakukan ialah dengan memasukkan kawasan yang
dijangka boleh dimenangi
oleh pihak pemerintah kedalam kawasan yang
dimenangi oleh parti pembangkang
atau kawasan yang
banyak undi parti pembangkang.
Cara
yang ketiga ialah melalui kaedah wang “stacked”. Melalui kaedah ini kawasan yang
jauh dari bandar akan dijadikan kubu untuk parti pemerintah
mengekalkan kuasanya. Konsep ini boleh dikatakan seperti konsep „hutang budi‟ dimana pihak
pemerintah akan menggunakan kaedah
wang bagi membangunkan dan memperbaiki kemudahan infrastruktur di kawasan luar bandar
ini,
biasanya masyarakat luar
bandar akan berpegang kepada konsep „balas budi‟. Selain itu, mereka juga akan berpendapat sekiranya mereka tidak menyokong
parti pemerintah tetapi menyokong parti pembangkang mereka akan menghadapi masalah kerana rata-rata penduduk
luar bandar terdiri
daripada penduduk
miskin.
KAJIAN
LEPAS
Ismail Kassim (1979) menyatakan hubungan antara
proses persempadanan kawasan pilihan raya dengan kekuatan parti politik Melayu adalah saling
berkaitan. Ini kerana di Malaysia masyarakat Melayu merupakan golongan yang paling
ramai dan biasanya tinggal di suatu tempat di luar
bandar. Oleh itu apabila satu parti pemerintah yang berkuasa boleh melakukan pemecahan
kawasan bagi menjaga kepentingan orang
Melayu dan juga kepentingan parti mereka.
R.S Milne dan R.S Milne dan Diane K.Mauzy
(1982) telah menyatakan bahawa UMNO sebagai parti
pemerintah telah menggunakan satu kuasa bagi pengehadan terhadap pengaruh
kumpulan bukan Melayu yang
diwakilinya bermula pada tahun 1969 iaitu selepas tragedi 13 Mei yang mana telah
menyebabkan Malaysia berada didalam keadaan darurat dan negara diperintah
oleh MAGERAN (Majlis Gerakan Negara). Dalam menghadkan
pengaruh kumpulan ini
parti ini
telah
menggunakan beberapa cara iaitu pertama melalui pembentukan kerjasama antara kaum dan yang
kedua ialah melalui “muslihat” iaitu melalui pengubahan sempadan kawasan pilihan raya atau sempadan politik, yang dikatakan mengubah sempadan pilihan raya ini ialah seperti membahagikan
atau memecahkan
kawasan yang dirasakan atau
dilihat mampu untuk dikuasai
oleh pihak pembangkang (orang bukan Melayu dan parti pembangkang).
Lim Hong Hai (2003) dalam kajiannya mengenai kaitan antara
persempadanan kawasan pilhan raya
dengan
pengukuhan
kuasa UMNO
telah mendapati sepanjang proses persempadanan yang telah
dilakukan ianya
tetap memberi keuntungan kepada parti UMNO
di mana pewakilan parti ini di
dalam Parlimen sentiasa melebihi 2/3.
METODOLOGI DAN
KAWASAN KAJIAN
pengaruh gerrymandering dalam persempadanan bahagian pilihan
raya kawasan DUN Kajang
dan
Bangi. Kedua-dua
kawasan ini pada
asalnya ialah satu kawasan yang terletak dalam DUN yang
sama iaitu DUN Kajang, namun pada
tahun 2002 iaitu pada
tahun
asas persempadanan semula bahagian pilihan
raya
kawasan DUN Kajang telah dibahagikan kepada dua iaitu
DUN Kajang dan DUN
Bangi.
Kawasan DUN Kajang (N.25)
1994 sebelum persempadanan semula
85 km persegi
23,634 orang pemilih
(1994))
2003 selepas persempadanan semula
39.56 km persegi
25,419 orang pemilih (2003).
DUN Kajang terletak dalam kawasan Parlimen Hulu Langat yang turut mengandungi DUN Semenyih dan DUN Dusun Tua
DUN Kajang terletak di 98° utara, 101.77°
timur
dihubungi melalui jalan raya dan jalan keretapi.
Pada tahun persempadanan kawasan pilihan raya 1994,
kawasan DUN Kajang
masih kekal dalam kawasan Parlimen Hulu Langat. mewujudkan pusat-pusat mengundi baru.
DUN Kajang meliputi 11 daerah-daerah
mengundi iaitu
Cheras Utara,
Sungai Sekamat,
Taman
Mesra,
Sungai Kantan,
Taman
Kajang Baharu,
Kajang, Reko,
Sungai Tangkas,
Kampung Baharu,
Seksyen 1 & 2 Bandar Baru
Bangi (BBB),
Seksyen
3, 4 dan 5 Bandar Baru Bangi
Seksyen
6 Bandar Baru Bangi.
2003, kawasan yang kekal dan digunapakai dalam
PRU 2004 ialah
Cheras Utara,
Sungai Sekamat,
Saujana Impian (pecahan
daerah mengundi Taman Mesra),
Taman Mesra,
Sungai Kantan,
Taman Kajang Baharu,
Kajang dan Sungai Chua
1, 2, 3, 4 dan 5 (asal daripada DUN Balakong, Serdang)
Kemudian bagi PRU 2008,
wujud beberapa daerah mengundi baru iaitu
Bandar Kajang (pecahan daerah mengundi
Kajang),
Taman Delima (pecahan daerah mengundi Sungai Sekamat),
Kantan Permai (pecahan daerah mengundi Sungai Kantan)
dasarnya Kajang terdiri dari
penempatan majoriti Melayu iaitu di Sungai Sekamat, Sungai Kantan;
penempatan kaum Cina
di Kajang (bandar) dan Sungai Chua 1-5;
kawasan taman perumahan yang mempunyai campuran etnik di
Taman Mesra,
Saujana Impian
Taman Kajang Baharu;
etnik
minoriti iaitu India di
Cheras Utara,
Taman Kajang Baharu
Sungai Sekamat.
Jumlah pemilih berdaftar (2008) dalam DUN Kajang
ialah
29,868 orang
dengan 46.6 peratus etnik Melayu, 44.1
peratus Cina
dan 8.7 peratus India.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan